Vészhelyzeten innen és túl – hogyan fogadjuk el a beszámolót a jelenlegi helyzetben? – Kérdések és válaszok

2022.május 31-éig a civil szervezeteknek el kell fogadniuk éves beszámolójukat, amihez szükséges a döntéshozó szerv összehívása.

hammer, books, law

A szervezetek számára legfontosabb kérdések, hogy hogyan tudják összehívni a döntéshozó szervet, milyen szabályok vonatkoznak az ülések megtartására a jelenlegi változó jogi környezetben?

Megváltoztak a főbb veszélyhelyzeti szabályok, most mi a mérvadó a szervezetek működésére?

– Az 502/2020. (XI. 16.) Korm. rendelet “A veszélyhelyzet során a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezések újbóli bevezetéséről” című kormányrendelet hatályát meghosszabbították a veszélyhelyzet végéig azonban jelentős változások történtek benne.

Továbbra is alkalmazható az a szabály, hogy az elektronikus hírközlő eszköz útján (pl. videokonferencia) szavazás útján megtartott közgyűlések és ülés tartása nélkül (levélben, e-mailben) történő szavazások megtarthatók abban az esetben is, ha az alapszabály ezt nem tartalmazza!

Kifejezetten kimondja a rendelet, hogy a hagyományos, élőben történő ülésezés is megengedett.

Jelenleg tehát 3 féle úton lehet közgyűlést tartani:

személyes megjelenéssel

elektronikus hírközlő eszköz használatával

levélben történő szavazással (akár emailben)

– Újra visszakerült a jogszabályba:

Ha lejárt valakinek a megbízatása akkor tisztújítást kell tartani.

Az ügyvezetés már nem dönthet a közgyűlés helyett.

 Milyen módokon tartható meg a közgyűlés/kuratóriumi ülés?

– Élőben megtartott közgyűlés szabályai:

a régi rend szerint kell megtartani, van viszont egy általános szabály, ami mindhárom esetben érvényes, hogy a kommunikáció a jogi személy és a rendes tag között emailben is lehetséges akkor is ha az alapszabály ezt nem tartalmazza, viszont ebben az esetben a jogi személy felől a tag felé csak hiteles elektronikus aláírással (ide értendő az AVDH is) ellátott levél, meghívó stb. mehet ki.

javasolt, hogy a tag a belépéskor vagy későbbiekben a tagság során aláírásával igazolja, hogy az az ő email címe amit megadott, és csak ily módon regisztrált email címekre kiküldött meghívó menjen ki.

– Levélszavazással megtartott közgyűlés szabályai:

A napirendre vonatkozó részletes tájékoztatás nem mellőzhető és a határozat tervezetét a taggal közölni kell, ezeket a levélnek tartalmaznia kell.

amennyiben az alapszabály tartalmaz bármilyen útmutatást ezügyben akkor azok az irányadóak, amennyiben nem tartalmaz, akkor az ügyvezetés határozza meg a közgyűlés megtartásának részletes szabályait, de ezeket közölni kell a tagokkal a levélben

legalább 8 napot biztosítani kell kézhezvételtől a szavazat megküldésére

a határozathozatal akkor eredményes, ha legalább annyian szavaznak, mint amennyi szavazatnak kellene lennie ha személyes ülést tartanának.

az utolsó beérkezett szavazattól, vagy a szavazat határidejének lejártától következő 3. napig az elnökségnek meg kell állapítani az eredményt, és további 3 napon belül a tagokkal közölni kell az eredményt

az elnökségnek igazolnia kell tudni, hogy mikor küldte el a meghívót, legalább ajánlott levélben kell feladni

a szavazat akkor érvényes ha a szavazó személye egyértelműen beazonosítható, rajta kell lenni a határozat tervezetnek amire szavaz a szavazólapon, ha több van sorszámozni kell, a leadott szavazatnak is egyértelműnek kell lennie

nem lehet eltérni attól a szabálytól, hogy a tag emailben is megküldheti szavazatát.

– Elektronikus hírközlő eszköz (videokonferencia) használatával megtartott közgyűlés szabályai:

A napirendre vonatkozó részletes tájékoztatás nem mellőzhető és a határozat tervezetét a taggal közölni kell, ezeket a meghívónak tartalmaznia kell.

a meghívónak tartalmaznia kell, hogy melyik lesz az az informatikai alkalmazás amelyiknek igénybevételével fog történni a szavazás.

az eszköznek alkalmasnak kell lennie a tag azonosítására

a tagok közötti korlátozásmentes kommunikációt lehetővé kell tennie

meg kell határozni, hogy amennyiben a jogi személy ügyvezetése a tagokat személyesen nem ismeri, milyen módon kell a tagoknak igazolniuk személyazonosságukat.

Ha van olyan tag, aki élőben vesz részt az ülésen, akkor a jegyzőkönyvet ugyanúgy a jegyzőkönyvvezető, az elnök és a hitelesítők írják alá, mint élőben tartott ülés esetén, de ha az ülésen valamennyi tag elektronikus hírközlő eszköz igénybevételével vesz részt, a jegyzőkönyvet az ülést levezető vezető tisztségviselő írja alá.

 Ha nem jön össze elegendő tag a szavazáskor, hogyan lehet megismételni?

Élőben történő szavazás esetén: a meghívóban lehet jelezni, hogy abban az esetben ha a képviselő testület nem lesz szavazóképes akkor mikor lesz a következő ülés. 3-15 napot kell meghatározni, nem lehet már fél óra múlva megismételni. Megismételt közgyűlésen nem lehet napirendet bővíteni.

elektronikus úton megtartott közgyűlésre nincsenek speciális szabályok, a hagyományos közgyűlés szabályait kell alkalmazni.

levélszavazásnál a kormányrendelet kikötése szerint a határozatképesség szabályait be kell tartani, ha nincs elég szavazat akkor össze kell hívni a közgyűlést a másik két módon.

 Van-e valamilyen korlátozás még a döntéshozó szervek üléseire?

– Korlátozás nincs, sőt most már mind a 3 forma megengedett. Ha mindenki online vagy levélben vesz részt akkor nem kell jelenléti ívet írni, hanem a jegyzőkönyvnek kell tartalmaznia a résztvevők adatait.

Javaslat a későbbiekben tartott online és levélszavazás lehetőségének megteremtésére:

– Ha korábban ez nem lett a létesítő okiratban szabályozva, akkor javasoljuk, hogy a mostani ülésen ez módosításra kerüljön olyan formában, ami a szervezet működése szempontjából leginkább megfelelő. Mivel az elektronikus úton és levélben történő szavazást a veszélyhelyzeti szabályok teszik lehetővé, ha ezek megszűnnek és az alapszabály nem tartalmazza lehetőségként, akkor ezen kényelmi lehetőségek bevezetéséhez újra össze kell hívni személyesen a közgyűlést hogy szavazzanak róla.

Van-e valami olyan szabály vagy feladat, utólag kell-e valamit aláíratni, vagy dokumentálni a korábban a vészhelyzet alatt online tartott ülésekről?

– Jegyzőkönyvet minden és mindegyik esetben kell készíteni, és ugyanúgy aláírni, hitelesíteni, mint a rendes közgyűlésen.

Mi a helyzet ha az ügyvezetés által korábban, veszélyhelyzet alatt hozott döntéseket nem erősíti meg a vezetői testület?

– Addig a pontig, amíg a vezetői testület nem foglalkozott az üggyel, addig a döntések hatályosak, a beszámoló megküldése az OBH-nak helyes döntés, utána pedig le kell vonni a megfelelő jogkövetkezményeket.

https://www.nonprofit.hu/tudastar/Veszhelyzeten-innen-es-tul-hogyan-fogadjuk-el-a-beszamolot-a-jelenlegi-helyzetben-Kerdesek-es-valaszok

Scroll to Top