A Közösség-Tér-Település (KTT) program második évfolyamának hallgatói Diósjenő után Nógrádon is elvégezték a tervezett közösségi fejlesztéseket a helyiek közreműködésével. Ennek köszönhetően nemrégiben új szabadtéri ifjúsági térrel gazdagodott a település.
A KTT csapata 2019-ben vágott bele abba a gyakorlati programba, amely felsőoktatásban résztvevő hallgatókkal dolgozik hazai kistelepülések fejlesztésén. A program célja kettős, hiszen amellett, hogy lehetőséget teremt a hallgatók számára, hogy élesben is kipróbálhassák magukat és kézzel fogható szakmai tapasztalatokra tegyenek szert, a képzési programnak település- és vidékfejlesztési missziója is van. Ebből adódóan, a program többek között építész és közösségszervező hallgatóknak szól, emellett a szervezők közösségi és civil szakértő szakos hallgatókat, a kulturális mediáció és humánökológia területén, az urbanisztika és a tájépítészet, illetve további rokonterületeken tanuló hallgatókat is várnak.
– A program három pilléren alapszik. A hallgatók mindenekelőtt egy egyhetes alapozó képzésen vesznek részt – mondta portálunknak Kovács Vanda, a KTT programvezető társalapítója.
Hozzátette: – Ennek során a hallgatók interaktív műhelymunkákon és tréning gyakorlatokon keresztül ismerkednek a közösségi tervezés és azon belül is a közösségi tér tervezésének gyakorlatával. Ezt követi az a nyolc hónapos terepmunka, közösségi tervezési folyamat, mely során a hallgatók felmérik a helyi igényeket, támogatják a döntési helyzeteket és építészeti, térbeli megoldásokat javasolnak rájuk. Így a sokrétű egyeztetéseknek köszönhetően jutunk el egy, helyben elfogadott és támogatott, helyi igényekre szabott szabadtéri közösségi tér tervéhez, amelyet a nyár folyamán a hallgatók, a mentoraik és a helyi lakosok együtt megépítenek.
Két nógrádi településen valósították meg elképzeléseiket
A KTT program második évfolyama idén Nógrád megye két településén hozott létre szabadtéri közösségi teret a helyiek aktív részvételével. Korábban már beszámoltunk róla, hogy Diósjenőn az iskola udvarát újították meg a hallgatók. Nemrégiben pedig elkészült a nógrádi projekt is, ahol egy ifjúsági közösségi tér létrehozása fogalmazódott meg igényként. Ennek helyét a fiatalokkal közös tervezés végül az iskola mögötti betonozott területet és annak környékét jelölte ki. A nógrádi tervet a hallgatók részéről Halupa Eszter fogta össze, építész szakmai mentora Németh Dávid (CAN Architects) volt.
– A nógrádi iskola mögött, a patak partján található aszfaltozott kör hajdan piactérnek készült. A mögötte lévő ideiglenes sittlerakó-telep iskolai használatát veszélyessé tette, de a gyerekek még így is láttak benne fantáziát.A KTT terveihez az önkormányzat jelentős hozzájárulására is szükség volt. A sittlerakó felszámolásával és a földmunkának köszönhetően a hallgatóknak, valamint a mentoraiknak lehetőségük volt egy komplex térben gondolkodni, melyben a fiatalok aktív kikapcsolódásról és pihenésről alkotott elképzelései találkozhattak a tanári karéval is, akik a tornaórákra és a szabadtéri tanítás lehetőségekre fókuszáltak – mondta Kovács Vanda.
Kiemelte: a pálya köré három különböző méretű íves raklapbútort helyeztek el, melyek labdafogóként, lelátóként és pihenőként is működnek. Az aszfalt színes festést kapott, melyen így különböző ügyességi- és labdajátékokat is lehet játszani. A régi sitt helyére pedig egy több öblös, lépcsős hencsergő készült, ahonnan lehet drukkolni a játékosoknak, sarkaiban kisebb társaságok is kényelmesen elférnek egymás mellett, de akár egy egész osztálynak is lehet szabadtéri órát tartani a napvitorlák árnyékában. Mindezek mögé, a Börzsöny ívét megidézve egy hullámzó nádkerítés került, lezárva az úttól a gyerekek terét és felvezetve az idősebb használókat a magasabbra rejtett tűzrakóhoz.
https://www.nool.hu/helyi-kozelet/2022/09/egyetemi-hallgatok-alkottak-uj-kozossegi-teret-nogradon