A Magyar Telekom és a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány kampánya olyan összefüggésekre hívja fel a figyelmet kampányában, amikre elsőre nem gondolnánk, amikor egy gyerekről posztolt képet látunk a neten. A tudatos digitális viselkedésre buzdító kezdeményezés ( http://www.tudatosdigitalis.hu/ ) célja hogy felhívja a szülők figyelmét arra, hogyan tudnak az online térben is gondoskodni gyermekük biztonságáról.
2021-ben gyereket nevelni azt jelenti, hogy digitális szülőként is helyt kell állni. De hogyan tudnak a szülők példaképek lenni az online világban is? Mire kell odafigyelniük, ha gyereküket biztonságban akarják tudni most és a jövőben? Milyen kockázatai vannak a közösségi médiában megosztott felvételeknek? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre igyekszik hiteles és a szülők döntéseit közvetlenül segítő válaszokat adni ez a program.
Statisztikák szerint világszerte közel 1000 fotót töltünk fel az Instagramra percenként és több, mint 95 millió posztot és videót osztunk meg naponta a felületen. Kutatási eredmények bizonyítják, hogy azok a fotók, ahol arcunk is látszik, 38%-kal több like-ot kapnak, mint azok, melyeken nem szerepel emberi arc a képen. Az, hogy online kapcsolatban maradjunk és megoszthassuk egymással életünk fontos pillanatait, az elmúlt évben talán még fontosabbá vált, mint korábban bármikor. Ugyanakkor, legalább ilyen fontos, hogy továbbra is vigyázzunk magunkra és egymásra, online is. Felnőttként van lehetőségünk eldönteni, mit és milyen módon szeretnénk megosztanunk magunkról a közösségi médiában, de vajon gondolunk arra, hogy milyen veszélyeknek tesszük ki gyermekünket, ha róluk töltünk fel képeket?
Azt gondoljuk, infokommunikációs vállalatként feladatunk, hogy szolgáltatásaink által biztosítsuk a minőségi hozzáférést az online térhez, ugyanakkor felelősségünk, hogy ráirányítsuk a figyelmet a digitális eszközök és lehetőségek tudatos használatára. Programunkkal arra szeretnénk felhívni a szülők figyelmét, hogy sokszor nem is feltételezett veszélyek leselkedhetnek gyermekünkre az online közösségi térben és igyekszünk irányt mutatni, hogyan lehet a helyes arányokat megtalálni a gyermekükről készült képek online megosztásakor. – Kutas István, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója
Miről árulkodnak privát tereink? Milyen befolyással vannak az arcképfelismerő szoftverek a jövőnkre? Hol függhet össze egy gyerekkorban megosztott történet egy későbbi sikertelen álláspályázattal? Mi köze a közösségi médiának az iskolai zaklatáshoz? Hogyan változtatja meg a gyermekkori emlékeket a közösségi médiára készített képek alternatív valósága? Milyen összefüggés van a szexuális zaklatás és a magánéleti információkat tartalmazó posztok között? “Egy vállalat akkor veszi komolyan az ügyfeleit, ha tiszteletben tartja jogaikat, különösen akkor, ha gyerekekről van szó. Ezért kiemelten fontos számunkra ez az együttműködés, hiszen az online tér veszélyeit nem elhallgatni, hanem felelős viselkedéssel elkerülni érdemes. Ebben példamutató és felelős iparági iránymutatást vállalt fel a Magyar Telekom azzal, hogy edukációs kampányt indított a szülők online tudatosságának támogatására.” – emelte ki Gyurkó Szilvia, az Alapítvány vezetője. Az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág gyermekjogi aspektusairól beszélünk, ahol a szabályozás évekkel el van maradva a fejlődés ütemétől, a platformokat sokszor a média és az influencerek sem tudatosan használják, és maguk az social média szolgáltatók is most kezdik átgondolni a gyerekekre vonatkozó szabályozásokat. Az online tér felelős használatával komoly társadalmi, szociális, magánéleti és adatvédelmi problémákat kerülhetünk el a jövőben. De ezért már ma kell lépnünk
Digitális szülő