Egy iskolai óra, amelyen a mosoly, az ölelés, az egymásra figyelés és a közös játék a lényeg – ez a boldogságóra. Az ELTE kutatói immár tudományosan is igazolták, hogy a boldogság igenis tanulható, akárcsak a történelem vagy éppen a matematika. Remélhetőleg az idei tanévben még több iskola csatlakozik a boldogságórát tartó intézmények közé.
Ha visszagondolok a kisiskolás éveimre, az első érzés, ami elfog, az a szorongás. Mindig éltanuló voltam, és az eminensek ritkán vezetik az osztály népszerűségi listáját. Ráadásul nagyon kövér kisgyerek is voltam, amiért rengeteget csúfoltak az osztálytársaim. Tanulni borzasztóan szerettem, viszont iskolába járni nem igazán. Milyen jó lett volna, ha akkoriban is tanítottak volna a gyerekeknek olyan készségeket, mint egymás elfogadása, a nyitottság, az örömkeresés.
Pontosan ezeknek a készségeknek az elsajáttítatása volt a cél, amikor Bagdi Bella, a Jobb Veled a Világ Alapítvány elnöke 2014-ben útjára indította a Boldogságóra programot, amely eddig két tanévben, országos szinten segített a gyerekek képességeinek fejlesztésében. A boldogságórákon a gyerekek játékos formában sajátíthatják el a pozitív pszichológia kutatásai alapján kimutatott leghatékonyabb boldogságfokozó módszereket. Az írás-, olvasás-, rajzolás-, éneklés- és különféle játékos gyakorlatoknak köszönhetően megerősödik az önbecsülésük, fejlesztik a pozitív életszemléletre való képességüket, valamint megismerhetik a testi-lelki egészség megtartásának módszereit.
A 2015–2016-os tanévben az ELTE Pozitív Pszichológia Laboratóriuma tudományos vizsgálatot végzett a program hatékonyságával kapcsolatban. Prof. Oláh Attila, a kutatócsoport vezetője elmondta, a boldogságórák immár bizonyítottan hozzájárulnak a diákok pozitív lelki fejlődéséhez, továbbá az ilyen órákon részt vevő gyerekek kreatívabbakká, nyitottabbakká és érdeklődőbbeké váltak társaiknál, s az órákon megélt flow élmény is nagyságrendekkel magasabb volt, mint a hagyományos tanórákon. A boldogságóra nemcsak a gyerekek hangulatán képes javítani, hanem olyan képességek fejlesztésében is segíti őket, amelyek kulcsfontosságúak ahhoz, hogy sikeres és boldog felnőttekké váljanak. Az órák széles körű elterjedése egy fontos lépés lehet ahhoz, hogy a hazai lakosság egyre nagyobb százaléka érhesse el a mentális egészség csúcsállapotát. A programba jelentkezhetnek iskolák és szülők egyaránt.
A boldogságórákról és az ősztől harmadik évadával induló programról, amelyre szeptember végéig jelentkezhetnek az intézmények és a pedagógusok, a http://boldogsagora.hu/ és a „http://boldogiskola.hu/”://boldogiskola.hu/ oldalakon olvashattok többet. Ha pedig kíváncsiak vagytok, pontosan hogyan zajlik egy boldogságóra, olvassátok el Czvitkovits Judit kolléganőm szuper cikkét, (http://www.nlcafe.hu/ezvan/20151203/boldogsagora-tanulasban-akadalyozott-gyerekek/?logout=1) aki tavaly ősszel részt vett egy ilyen foglalkozáson, és el volt ragadtatva az ott tapasztaltaktól.
Forrás: nlcafe.hu
(Forrás: www.civilhirugynokseg.hu)