A pro bono, vagyis szakmai önkéntesség csak az utóbbi időben kezd teret hódítani a hazai piacon.
Még azok a nagyvállalatok is többnyire most ismerkednek az ilyen jellegű tevékenységekben rejlő lehetőségekkel, akiknél egyébként már komoly múltra tekint vissza az önkéntesség. A Vodafone nemrég valósított meg egy sikeres pro bono programot az Effekteam közreműködésével. Ennek tapasztalatairól kérdeztük Dupák Annát, a társaság CR szakértőjét.
Milyen hagyományai vannak az önkéntességnek a Vodafone Magyarországnál?
Az önkéntesség régóta szerves része a Vodafone vállalati kultúrájának. A kollégák évente 4 munkanapot fordíthatnak önkénteskedésre a Vodafone Magyarország Alapítvány által szervezett programok keretében. Úgy gondoljuk, ez remek lehetőséget kínál arra, hogy a munkatársak egy kicsit kilépjenek a mókuskerékből, és valamilyen új tevékenységben próbálják ki magukat. Hiszünk abban is, hogy az önkéntes programok révén a kollégák érzékenyebbé válnak a környezetükre, illetve egymással is jobban tudnak kapcsolódni, ha egy térben és egy időben végeznek valamilyen közös tevékenységet, ami a home office idején különösen nagy kiváltság. Törekszünk rá, hogy változatos és értelmes programokat kínáljunk a munkatársaknak, és örömmel látjuk, hogy folyamatosan növekszik a Vodafone Önkéntes Közösségéhez csatlakozni kívánók száma.
Mi ösztönözte a társaságot arra, hogy pro bono önkéntes programot szervezzen?
A pro bono program elindítása régóta dédelgetett álmunk volt, mert azt tapasztaltuk, hogy a fizikai önkéntes napok mellett van igény szakmaibb programokra is. Ezt megerősítette egy belső kérdőíves felmérésünk is, amelyet az elmúlt év elején végeztünk. Mivel a járvány kirobbanása miatt nem tudtunk a megszokott módon önkéntes napokat szervezni, ezért olyan megoldást kerestünk, ami lehetővé teszi, hogy a kollégák akár otthonról, online módon is bekapcsolódhassanak önkéntes tevékenységekbe.
Mi volt a pro bono program lényege? Kiknek és miben nyújtottak segítséget a vállalat munkatársai?
A program lényege az volt, hogy az erre nyitott kollégákat összekössük non-profit szervezetekkel, akiknek felajánlhatják szakmai tudásukat, tapasztalataikat, kompetenciáikat olyan fejlesztések megvalósítása érdekében, amelyekre korábban – anyagi vagy egyéb okok miatt – nem volt lehetőség az adott szervezeteknél. A programba végül 10 non-profit szervezet került be 12 projekttel, míg a Vodafone oldaláról 26 munkatárs kapcsolódott be aktívan. A projektek nagyon sokszínűek voltak: akadt, aki a honlapját szerette volna megújítani, átstrukturálni, jelentkezett olyan szervezet, aki online kommunikációban, kampánytervezésben kért szakmai segítséget, másnak a segélyvonala működtetéséhez volt szüksége technikai jellegű tanácsadásra, illetve bemutatkozó kisfilm is készült az egyik szervezetről. Ezek mellett HR-jellegű projektek is megvalósultak: például az egyik szervezeti vezető személyes coaching folyamatot kapott, egy másik szervezet pedig az önkénteseknek szóló képzési programját újította meg munkatársaink közreműködésével.
Hogyan valósult meg a folyamat a gyakorlatban, és mik voltak a sikertényezők?
A programot először a saját kollégáink körében hirdettük meg, és arra kértük őket, hogy jelentkezésükben jelöljék meg saját szakterületüket, illetve határozzanak meg olyan konkrét feladatokat is, amikben segíteni tudnak. A befutott jelentkezések alapján állítottuk össze a Vodafone pro bono portfólióját, azaz, hogy munkatársaink milyen területeken, milyen jellegű feladatokat tudnak elvállalni a program keretében. Ezt a portfóliót juttattuk el aztán a non-profitoknak azzal a kéréssel, hogy mutassák be részletesen tervezett projektjüket, és írják le, hogy pontosan milyen segítségre lenne szükségük. A beérkezett jelentkezéseket közösen átnéztük, és a kollégákkal együtt alakítottuk ki a végső párokat, csapatokat. Mindkét fél számára szerveztünk egy-egy felkészítő alkalmat, majd összekötöttük a feleket, és onnantól indulhattak az együttműködések. Menet közben a kollégáknak önkéntes találkozókat tartottunk, ahol mesélhettek arról, hogy hol tartanak, vannak-e elakadások, illetve félidőnél a szervezetektől is kértünk helyzetjelentést.
A siker egyik mércéje az volt, hogy a lehető legtöbb kollégának találjunk szervezetet, illetve a non-profitok számára olyan Vodafone-os munkatársakat biztosítsunk, akik releváns szaktudással és tapasztalattal rendelkeznek, és szívesen dolgoznak a pályázott projekten. További sikertényező volt, hogy a programba bekerült kollégák és szervezetek elköteleződjenek az adott projektek iránt, és a vállalásaikat teljesítve elérjék a kitűzött célokat. Arra is törekedtünk, hogy a felek között jó kapcsolat alakuljon ki, és az együttműködések akár a konkrét projektek keretein is túlmutassanak. Célunk volt az is, hogy elősegítsük a vállalati és a civil szektorban dolgozó szakemberek találkozását, hogy a saját buborékjaikból kilépve megismerkedhessenek egy másfajta szervezeti és munkakultúrával. Hiszünk benne, hogy a különböző világok találkozása fejlődést és tanulást hoz mindkét fél számára, amit a program zárótalálkozóján elhangzott résztvevői visszajelzések is egyértelműen visszaigazoltak.
Az Effekteam Egyesület szakérői közreműködése miben jelentett segítséget, hogyan támogatta a program sikeres megvalósítását?
Az Effekteam segített véglegesíteni a program felépítését és a teljes pályázati folyamatot. A szervezetek toborzását, a jelentkezések kezelését és szűrését szintén az egyesület szakemberei végezték, akik közreműködtek a párok, csoportok kialakításában is. A szervezetek számára az Effekteam tartotta az előzetes felkészítést is, ami ugyancsak nagyon fontos volt az eredményes megvalósítás szempontjából.
Milyen tapasztalatokat szereztek a közreműködő munkatársak a program során, mit adott számukra a pro bono önkéntesség?
A program lehetőséget adott arra, hogy a kollégák kipróbálják magukat és szakértelmüket egy teljesen új területen és munkaközegben. Sokan jelezték vissza, hogy milyen felszabadító és inspiráló élmény volt másfajta kihívásokkal és a napi rutintól eltérő feladatokkal foglalkozni. Új megvilágításba kerültek a már meglévő szakmai ismereteik és skilljeik, sőt akár újakra is szert tehettek. Sokat tanultak a partnerszervezetükről, egyrészt annak missziójáról, tevékenységéről, célcsoportjairól, de ezen túl magáról a civil szektorról, a non-profit szervezetek működéséről, nehézségeiről is. Ugyanez visszafelé is igaz volt: a programban részt vevő civil szervezetek is hasonló tapasztalatokról számoltak be, nekik is sokat adott egy másfajta munkakultúra megismerése.
Mi volt a program jelentősége, eredménye a Vodafone szempontjából?
Ez egy pilot program volt, melyet elsősorban azért indítottunk, hogy felmérjük, mekkora igény van a vállalatnál a szakmai önkéntességre, és megnézzük azt is, hogyan érdemes a folyamatokat kialakítani. Sok tapasztalattal gazdagodtunk, és vannak tanulságok is, amiket levontunk, és amikre építve továbbfejlesztjük majd a kezdeményezést. Összességében azt mondhatom, hogy abszolút sikerként értékeljük az első pro bono programot. Amellett, hogy viszonylag rövid idő alatt hihetetlen eredmények születtek (új honlapdizájn, megújult arculat, kisfilmek, weblapfejlesztői kézikönyv, social media stratégia, új önkéntes képzési program stb.), azt is nagyszerű volt látni, hogy a kollégák mennyire sajátjukként kezelték a projekteket. Munkatársaink sokszor erőn és időn felül teljesítettek, hogy elérjék azt a célt, amit a partnerszervezetekkel közösen kitűztek az együttműködés elején, sőt, esetenként meg is haladták azt; mindenki maximális elköteleződésről tett tanúbizonyságot. Nagyon büszkék vagyunk a kollégákra, és nem kérdés, hogy folytatjuk a programot, és hosszú távon is beépítjük a vállalati önkéntes lehetőségek közé. Az Effekteamnek pedig köszönjük a sok szakmai segítséget!