Boros Ágnes, a Salgótarjáni Pedagóguskórus tagja teljes joggal utalt egy 1947-ben, Raymond Queneau Stílusgyakorlatok címmel híressé lett színművére legutóbbi koncertjükön, tekintve hogy műsoruknak is ezt a címet adták.
Ami a koncert műsorát illeti a gyökerek a népművészetbe nyúlnak vissza, s az elsőként fellépő pedagóguskórusnak is éppen hatvanöt éves múltja van már. 1958 februárjában egy megyei tanácskozáson Váczi Gyula a zeneiskola akkori igazgatója – ma névadója – vetette fel egy ilyen jellegű kórus létrehozásának ötletét. Karnagynak helyettesét, az akkor mindössze huszonnyolc éves tanárt, Virág Lászlót javasolta, aki kántortanító édesapjától örökölte az ének-zene iránti vonzalmát és vasvári, szombathelyi majd budapesti tanulmányai során mindig részt vett a kórusmozgalomban is.
Az ifjú dirigens azonnal munkához látott, s az első összejövetelükön az egykori ipartestületi székházban mintegy két tucatnyian jelentek meg, köztük olyan jeles, városszerte elismert tanár- tanítóegyéniségekkel, mint Krajnák Tibor, Molnár Lajos vagy Kiss István és felesége Chmely Erzsébet. Nem mellesleg utóbbiak leánya, Boros Istvánné és unokája Boros Ágnes ma is a kórus vezéregyénisége. Annak idején az újonnan alakult énekkar néhány próba után áprilisban már színpadra is lépett.
Sorra szerezték az érdemeket
Virág László először éppen három évtizeden keresztül állt a kórus élén, majd 1993/94-ben egy rövid időre visszatért a dobogóra. Vezetésével bronz, ezüst és arany minősítést kapott az együttes, kiérdemelte a fesztiválkórus címet és eljutott Finnországba is. A következő karnagy egy rövid iedieg Fehér Miklós volt, akitől 1995-ben Baárné Dicse Zsuzsanna vette át a karmesteri pálcát. A mind a mai napig kórusvezető Dicse Zsuzsa irányításával is számtalan sikert értek el bel- és külföldön egyaránt. 1999-ben Salgótarján megyei jogú város Pro Arte-kitüntetéssel jutalmazta munkájukat. Érdemeiket, a város kulturális és művészeti életében betöltött szerepüket dr. Dániel Zoltán alpolgármester is elismerte a jelenlegi fellépés előtti köszöntő beszédében.
Török népdalt is játszottak
A vendéglátó kórus stílusgyakorlatai egy Daróci Bárdos Tamás szerzeménnyel, egy vidám török népdallal, az Üszküdárával kezdődtek, majd egy olyan művel folytatódtak, amelynek szerzője Szűts Pál egykori nagybátonyi zeneiskola-igazgató, csellótanár volt. Az első blokk egy Weöres Sándor vers ihlette Karai József-számmal, az ugrótánccal fejeződött be. Ezt követen dr. Barabásné Morvai Tímea, a vendéglátó intézmény új igazgatója lépett fel s A. I. Marcello olasz barokk zeneszerző d-moll oboaversenyét adta elő. Zongorán Farkas Diána, a bátonyterenyei Erkel Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola billentyűs tanszakvezetője kísérte, majd a zongorista önállóan is szerepelt: Csajkovszkij Júniusát valamint Albéniz Mallorca című művét mutatta be.
A határon túlról érkeztek
A távolabbról – sőt a határainkon túlról – érkezett vendég a Pro Kultúra Füleki Férfikar Szlovákia egyetlen magyar ajkú férfikórusaként működik. Fehér Miklós mintegy harminc évig vezette az együttest, 2022 februárjától Sósik Réka vette át a karmesteri szerepet. Ezúttal bemutatott hat számuk ugyancsak színes repertoárról árulkodott. A fülekiek után ismét dr. Barabásné Morvai Tímea lépett fel, Domonkos János szonátátjának I. tételét furulyán adta elő Farkas Diána zongorakíséretével A záróblokkban a pedagóguskórus a 20. század második felének világhírű angol színpadi zeneszerzőjének – többek között – a Jézus Krisztus szupersztár, az Evita, a Macskák és Az operaház fantomja című musical alkotójának, Sir Andrew Lloyd Webbernek A concert celebration című szerzeményét mutatta be. Zárásként az összkar stílusosan egy reneszánsz művel, Daniel Friderici 16-17. századi német zeneszerző Baráti kör című szerzeményével búcsúzott a szép élményekkel gazdagodott közönségtől.
Megverselt dallamok
Weörös Sándor (1913-1989) a huszadik századi magyar irodalom, költészet kiemelkedő személyisége volt. Az általa gyakorolt változatos repertoárban kiemelt szerepük volt a gyermekverseknek. Ezek közül jó néhányat eleve dallamokra írt. Az Ó, ha cinke volnék tizenöt, a Fut, robog a kicsi kocsi kezdetűt tizenhárom, a Nyári este nyolc, a most is bemutatott Ugrótánc öt zeneszerzőt ihletett meg, ezért ezen esetekben megverselt dallamokról beszélünk.