Tarjáni roma gyerekeknek is segíthetnek a középiskolás önkéntesek

A helyi közösségépítés elengedhetetlen az emberek és a közösségek számára Nógrádban is, és hozzájárul a társadalom egészének fejlődéséhez. A karitatív jellegű közösségépítés pedig nem csak a társadalom javát szolgálja, de egyben a személyiségünket is fejleszti.

Fotó: nool.hu

2016-ban kötelező kiegészítője lett az 50 óra közösségi szolgálat az érettségi megszerzésének. A közösségi szolgálat célja – ahogyan arról a neve is árulkodik – a helyi közösség megerősítése, mindezt anyagi érdektől függetlenül. A végzős diákoknak kisebb fejtörését okoz, hogy mégis hol, milyen lehetőségek közül válogathatnak, és milyen módon tudják teljesíteni a szolgálatot. Erről is kérdeztük a salgótarjáni Uzho Jilo Tiszta Szív Oktatási, Kulturális Közhasznú Egyesület elnökét, Szilvási Jánost. Mint megtudtuk, a tanoda 2017 óta áll a lakosság szolgálatában a nógrádi megyeszékhelyen és környékén. Számos sikeres pályázatot tudhat maga mögött, melyek mind a minőségi társdalami élet fejlesztését szolgálták és szolgálják.

– Mivel foglalkozik az egyesület?
– A civil szervezet a helyi közösségi életben hosszú ideje, magas színvonalon nyújt programokat, illetve szolgáltatásokat, ami a helyi közösség összekovácsolásában példaértékű. Megvalósult projektjeink közé tartozik a Bari Shej – Nagylány – Fátă Máré program, melynek célja a roma lányok továbbtanulási esélyeinek növelése volt. Ilyen izgalmas pályázatokat bonyolítunk le, melyek megvalósítása sokrétű és szerteágazó szaktudást igényel. A legfontosabbnak az elhivatottságot tartjuk, így az egyesületnél dolgozókat is ez alapján alkalmazzuk.  

– Hány tagot számlál az egyesület? 
– Közel háromszáz embert tud elérni és aktivizálni elérni az egyesületünk. 

– Szoktak önkéntesek fogadni? 
– Ugyan nem keressük az önkénteseket, de akik jelentkeznek, azokat mindig örömmel látjuk. 

– Miért válasszák a diákok az önök egyesületét a közösségi szolgálatra?
– A megalakuláskor célkitűzés volt, hogy az egyesület úttörő munkát végezzen a roma származású gyermekek életében, így elsőként alakított meg egy roma gyermekeket oktató, nevelő, képességfejlesztő, ismeretterjesztő bázist Tarjáni Tanoda névvel. Itt talán azok érezhetik jól magukat, akik szívesen segítenek általános iskolásoknak a tanulásban, és nem utolsó sorban élvezik a gyerekek társaságát.

– Milyen munkára számíthatnak azok a diákok, akik az Önök szerveztét választják? 
– Az említett korepetálás mellett az uzsonnáztatásban segíthetnek, vagy esetleges kirándulások során a csoport kísérése, illetve a tanoda pedagógusainak útmutatása alapján a napi dokumentációk elkészítése a fő feladat. Teljesen projektfüggő, hogy milyen programok szereplenek egy adott pályázatban. 

– Volt már rá példa, hogy a közösségi szolgálat után tovább maradtak Önöknél a diákok esetleg mentorként? 
– Erre még nem került sor, de érdekes felvetés. Működhet a dolog.

Az interjút Havas Szonja készítette.

https://www.nool.hu/helyi-kozelet/2023/10/tarjani-roma-gyerekeknek-is-segithetnek-a-kozepiskolas-onkentesek

Scroll to Top