Vegyes használatú terekről a fehérbot világnapján

A 2016. október 15-i, Fehérbot világnapja alkalmából a Vakok Világszövetsége (WBU) a vakok és gyengénlátók önálló, biztonságos közlekedését nehezítő vegyes használatú terek (shared places) témáját kiemelő sajtóközleményt tett közzé.

Ebben az egyre inkább terjedő, vegyes használatú, azaz gép- és kerekes járművek és a gyalogosok által közösen használt terek rejtette veszélyekre, illetve az ezek megtervezése és kiépítése során szükséges, a vakokat és gyengénlátókat , illetve ezek szervezeteit bevonó egyeztetések és konzultációk fontosságára hívják fel a figyelmet.

A Fehérbot a vakok és gyengénlátók önállóságának és közlekedésének jelképe az egész világon, és 2016. október 15-én ennek fontosságát is ünnepeljük a Fehérbot napja alkalmából. Az, hogy a vakok és gyengénlátók önállóan tudjanak közlekedni, a vakok mozgalmának már kezdete óta szerves részét képezi, és a mai napig, továbbra is a látássérültek egyik legfontosabb globális célkitűzése. A közlekedés során a vakok előtt álló kihívások folyamatosan változnak, hisz a közösségek és környezetek, melyekben a vakok és gyengénlátók élnek, napról-napra változnak, megújulnak. A környezet modernizálása és fejlesztése során mindig figyelemmel kell leni arra, hogy mindenki biztonságosan tudjon közlekedni.

A felmerülő újabb kihívások igen jó példája a vegyes használatú (közösen használt) terekben történő biztonságos közlekedés kérdése. A vegyes használatú tér definíciója az Angol Közlekedési Minisztérium 2011.11.01-i, a londoni közlekedés témájában kiadott Közlönye szerint a vegyes használatú terek olyan utcák vagy terek, melyek a gyalogosok jobb közlekedése és szabadabb mozgása érdekében úgy vannak megtervezve és kialakítva, hogy a hagyományos kialakítási módokhoz képest kisebb legyen a gépjárművek dominanciája, és az adott tér annak összes használója számára sokkal inkább hozzáférhetővé váljon. Ugyanakkor, a közlekedésnek a fentiek miatti egyre növekvő komplexitása a vakok és gyengénlátók közlekedését és biztonságát nehezebbé teszi.

“A vegyes használatú tereken belüli biztonságos közlekedés nagymértékben függ a gépjárművezetők, a kerékpárosok és a gyalogosok közötti szemkontaktustól, egyfajta informális jelzésként arra, hogy milyen sorrendben történjen a továbbhaladás” mondta Martine Abel-Williamson, a WBU pénztárnoka, aki egyben Környezet akadálymentességével foglalkozó munkacsoport tagja is. “Vak emberként én nem tudok erre a spontán és informális kommunikációs módszerre hagyatkozni” tette hozzá.

A vegyes használatú terek világszerte problémát jelentenek a vakok és gyengénlátók számára. “Szülővárosomban, Torontóban egy szép, új, vegyes használatú teret alakítottak ki a vízparton, ez azonban számomra biztonságossági problémákat jelent” mondja Penny Hartin, a WBU ügyvezetője. “Megfelelő taktilis és hangjelzések hiányában ijesztő tud lenni a legkülönbözőbb közlekedési eszközök és módok útvonalain történő közlekedés. A várostervezőknek nem lenne szabad abból kiindulniuk, hogy mindenki, egyszerű szemkontaktusra alapozva tud majd közlekedni ezekben a terekben” fűzte még hozzá.

Szerencsére – mint azt Abel-Williamson magyarázza – a fehérbot használata javítani tud ezen a helyzeten. Az autósok és a többi ember is figyelnek rám, mivel a fehérbot, nemzetközileg elismert módon, ugyanakkor igen pozitív értelemben teszi egyértelművé a többi közlekedő számára azt, hogy bár vak vagyok, mégis önállóan és magabiztosan közlekedem.”

Mindazonáltal, nem hagyatkozhatunk csupán arra, hogy az emberek majd felismerik és tiszteletben tartják a fehérbotot és/vagy a vakvezető-kutyát. Minden, fogyatékossággal élő, így a látássérültek közlekedéssel kapcsolatos szükségleteire is figyelemmel kell lenni a vegyes használatú terek kialakításának teljes folyamata során, már a legelejétől, kezdve, a tervezéstől egészen azok kivitelezésig. A WBU – Abel Williamson segítségével – kidolgozott egy, a vegyes használatú terekkel foglalkozó állásfoglalást, amely a várostervezők és minden más érdekelt számára bemutat jól működő gyakorlatokat, a közösen használt terek tervezésétől egészen azok átadásáig. Összességében, az állásfoglalás kihangsúlyozza a vakszervezetekkel való egyeztetések szükségességét, végig a teljes folyamat során, annak minden fázisában. Amennyiben ez a konzultáció elmarad, a WBU arra bátorítja a vakszervezeteket, hogy tiltakozzanak az ilyen „vegyes használatú” terek megnyitása, átadása ellen

Az állásfoglalásban leírt vegyes használatú terekről, azoknak a gyakorlatban is bevált tervezési és kivitelezési szempontjairól részletek (angol nyelven) az alábbi linken olvashatók:
http://www.worldblindunion.org/English/resources/Pages/Policy-Papers.aspx

A Vakok Világszövetsége (World Blind Union, röviden WBU) a világszerte élő, 285 millióra becsült vak és gyengénlátó érdekeit képviselő világszervezet. Tagjai a vakok saját érdekvédelmi szervezetei és a vakokért dolgozó szervezetek a világ több mint 190 országából, valamint a látássérültséggel kapcsolatos területeken dolgozó nemzetközi szervezetek. További részletek a WBU honlapján: www.wbu.ngo.

Forrás: mvgyosz

(Forrás: www.civilhirugynokseg.hu)

Scroll to Top