Hogy néz ki egy intimkehely és hogyan kell használni? Milyen az illata egy környezetbarát mosószernek? Hogyan lehet egyszerűen csökkenteni a háztartásunk által termelt szemét mennyiségét? Milyen eszközökkel lehet csökkenteni a műanyag-hulladékot? Tényleg annyira macerás a mosható pelenka?
A Felelős Gasztrohős Alapítvány az E.ON támogatásával és Nagy Réka (Ökoanyu), négy fenntarthatósági tematikájú könyv szerzőjének közreműködésével rendezi meg az első “Zöldülők Vásárát”. A november 11-i vásárra várják azokat a környezetbarát életmód iránt érdeklődőket, akik szeretnének megismerkedni a gyártókkal és termékeikkel, szeretnék feltenni kérdéseiket a “zöldüléssel” kapcsolatban.
Talán többen váltanának szívesen környezetbarát és fenntarthatóbb megoldásokra, ha jobban ismernék ezeket. A gombamód szaporodó online boltok végtelen kínálatában nem könnyű eligazodni, jó, ha van egy hely, ahol ezeket a termékeket meg lehet nézni, fogni, szagolni, hogy könnyebb legyen a választás. Mert a váltás elsőre néha talán túl ijesztőnek, ismeretlennek , drágának, vagy akár körülményesnek tűnhet.
A Gasztrohősök minden évben több szemléletformáló kampánnyal rukkolnak elő, folyamatosan bővítik a Fenntartható Vendéglátóhely hálózatot, tippeket adnak arra vonatkozóan, hogyan élhetjük fenntarthatóan a mindennapjainkat. Az első alkalommal megrendezett Zöldülők Vására – mellyel a Felelős Gasztróhős szervezet nem titkoltan szeretne kicsit kitörni az online térből – a fentebb vázolt problémákkal kapcsolatban szeretne segítséget nyújtani, támogatva és bátorítva azokat, akik szívesen választanák a zöldebb utat, de keresik még a jó megoldásokat.
“A vásár ötlete régóta érlelődik az alapítványnál, de az igazi kezdőlökést a tavalyi Műanyagmentes Piknik sikere jelentette. Mind a résztvevők, mind a kiállítók jelezték igényüket egy nagyobb szabású rendezvényre. Szeretnénk, ha a Zöldülők Vására idővel rendezvénysorozattá nőhetné ki magát, később tematikus vásárokkal, a fenntarthatósággal kapcsolatos kísérőprogramokkal, workshopokkal” – mondta el Szabó Eszter, az alapítvány projekt-koordinátora.
Az első vásáron 30 kiállító fog részt venni, többek között az alábbi termékekkel:
– Környezetbarát tisztítószerek, kozmetikumok
– Háztartási textíliák (szatyrok, zsákok, vászon zsebkendő, újrahasználható szalvéta és papírtörlő-helyettesítő)
– Mosható pelenkák és popsitörlők, egészségügyi betétek, intim tölcsérek és kiegészítők
– Hulladékmentes életmódhoz szükséges kellékek (fogkefe, kulacs, ételtartók stb.)
– Hulladékból újrahasznosított termékek (például farmer vagy molinó alapanyagból)
– Ehető vagy biológiai úton lebomló, komposztálható tányérok, poharak, evőeszközök
– Fából készült kreatív gyerekjátékok
– A témához kapcsolódó könyvek és képzések
A résztvevő cégek, viszonteladók pontos listája folyamatosan frissül a piac Facebook eseményében:
https://www.facebook.com/events/1906525272987459/
A szervezők fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a program nem a fogyasztásra való ösztönzésről szól. “Szeretnénk láthatóvá tenni a mindennapi használati tárgyak környezetbarát alternatíváit – teszi hozzá Eszter -, de nem azt mondjuk, hogy most azonnal mindent dobj ki, ami otthon van, és cseréld le ezekre.” Fókuszban a szemléletformálás és az információcsere áll, ennek jegyében született meg a vásár kísérőprogramja is.
Kísérőprogram: Zöldbeszéd – inspirációs kerekasztal beszélgetések
A vásár kísérőprogramjaként három kerekasztal beszélgetésen is részt vehetnek az érdeklődök, melyeken egy-egy, a fenntarthatósághoz, környezetvédelemhez kapcsolódó témát járnak körül a meghívott vendégek:
10.30h Gyengéd babavárás és babaápolás – avagy tudtad, hogy a babáknak nem a hintőportól van babaillatuk?
Sokan akkor váltanak alapvetően szemléletet, amikor várandósak lesznek. De vajon mely területeken, hogyan tudunk úgy változtani, hogy ne teherként éljük meg a váltást és ne vesszünk el az információk tengerében? Meghívott beszélgető partnereink részben már végigjárták ezt az utat, de mindenki máshol tart ebben a pillanatban. Van, aki első babáját várja, van, aki már nagyobb gyereket terelget és van, aki épp kicsi babával van otthon. Természetesen mindannyian szorosan kapcsolódnak a zöld ügyhöz.
13h Kevesebb hulladékkal, könnyebben
A “zero waste”, azaz a nulla hulladék gondolata egyre sebesebben terjed, ami nagyon jó, hiszen valóban rengeteg hulladékot termelünk, ami rettenetesen megterheli az ökoszisztémát. De akármennyire is hasznos irányzat, visszájára fordulhat, ha ijesztővé válik az átlagember számára, azáltal, hogy kivitelezhetetlennek tűnik.
Hogyan tehetjük meg az első lépéseket? Hogyan válasszunk köztes célokat és mi legyen a végső cél? Hogyan bánjunk a háztartásunkban keletkezett hulladékkal?
14h Reklámok fogságában létezik, létezhet-e fenntartható marketing?
Hogyan adhatja el magát egy zöld vállalkozás vagy egy civil/nonprofit szervezet? Jó, ha a zöld kezdeményezések átveszik a klasszikus marketing- és PR-eszközöket? Másképp nem is szállhatnak ringbe?
A beszélgetéseket vezeti: Nagy Réka (Ökoanyu)
A szervezők figyelnek arra is, hogy a rendezvény a lehető legkörnyezetbarátabb legyen; a helyszínt egy Fenntartható Vendéglátóhely adja, ahol nincs PET palackos üdítő és polisztirol csomagolóanyag, szívószálat csak kérésre adnak, az ételek készítésénél nem használnak pálmaolajat. Emellett egyutas műanyagokkal, felesleges szóróanyagokkal sem találkozhatunk a vásáron, a keletkező szemetet pedig szelektíven gyűjtik majd. A Gasztrohősök arra biztatják a résztvevőket, hogy aki csak tud, hozzon magával kulacsot, vászon-, vagy papírtáskát, mely utóbbiból ha felesleg van, azt leadhatják az információs pultnál, hogy azok a vásárlók használhassák, akik nem rendelkeznek saját darabokkal.
Helyszín: BB’z Bar & Grill, Budapest, Király u. 15, 1075
Időpont: 2018. november 11. 10-18 óráig
(Forrás: www.civilhirugynokseg.hu)